New York, New York

Så är jag tillbaka på Columbia University in the City of New York. Jag tog pendeltåget igår 13.57. Det var ovanligt folktomt på tåget. Sedan steg jag av vid 125th Street, gick till en tunnelbanestation för att fylla på mitt betalkort och tog sedan bussen över till Morningside Heights och Columbia. Jag gick tillbaka till pizzastället där jag åt min första måltid i New York; det har nu blivit en stor kedja, men detta är den ursprungliga restaurangen. Chefen, vars bild finns i flera exemplar på vägarna, i kostym, t ex med Bill Clinton, brukade då servera pizza.



Sedan var det föredraget: Peter Landau presenterade sin teori om vem Archipoeta är. Detta var en framstående latinsk poet på 1100-talet, om vars identitet forskare har diskuterat i snart 200 år. Peter har en ny kandidat: Godfrid av St. Andreas i Köln. Denne var också kanonist och skrev två kommentarer om Gratianus.



Sedan var det ett cocktailparty och efteråt bjöd jag min gamla vän Karen på middag. Hon har gjort en utställning om tecknade serier på biblioteket, och her ses hon framför en av montrarna. Jättegod mat på en restaurang med bara organiska råvaror. Jag åt faktiskt en stor biff, för en gångs skull. Hon åt fisk. Sedan sov jag över hos henne. I morse vaknade jag för att upptäcka att det snöar ute. Det ingick ju inte direkt i mina planer.

Nu sitter jag på kafét i Columbias universitetsbibliotek. I den här byggnaden har jag spenderat mycket tid, när jag var doktorand. Då fanns dock inget kafé här.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Härligt med NewYork och det kan ju vara mysigt med snö! Här i Karlstad är det lika kallt som vanligt och igår kom det massor av snö.



Det låter som om du hade en aktivitetsfylld dag igår! Kul! Kul också att se en bild på Karen!

2010-01-28 @ 16:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0