Min glögg omnämnd i berömd historisk blogg

Det här fenomenet med bloggar har ju blivit allt mer utspritt. Det finns två anonyma bloggar som innehåller skvaller om historiker i USA. Jag har länkar till dem båda här i marginalen. Den som startades först skrivs av pseudonymen Ambrose Hofstadter Bierce, III. Ambrose Bierce var en ganska cynisk författare från början av 1900-talet. Han är berömd för The Devil's Dictionary, vilket är en mycket rolig bok. Hofstadter var en berömd amerikansk historiker vid Columbia. Under mitt första år som doktorand där var jag "Hofstadterstipendiat".

Nu har C. Vann Winchell börjat den andra bloggen. Winchell var en skvallerskribent vid 1900-talets mitt. C. Vann alluderar till C. Vann Woodward, som var berömd professor i historia vid Yale (jag träffade honom mitt första år vid Yale, strax innan han dog, över 90 år gammal).

I alla fall har nu Bierce hälsat Winchell välkommen på bloggscenen med ett långt poem. Där omnämns många kända historiker, och se vad han skriver:

Then it’s on to glögg with Anders Winroth

och några rader längre ned:

We’ll glide about till dawn comes in,
With Jennifer Burns and Howard Zinn,
Anders Winroth and Beverly Gage,
And C. Vann Winchell, though he’s an outrage!

http://historianbroadgauge.blogspot.com/2009/12/greetings-friends.html

Mycket märkligt alltihop! Det är väldigt många från Yale som är omnämnda. Jag misstänker att den här Bierce måste finnas här bland mina kolleger. En amerikansk historiker, utan tvivel.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Haha, ok, då förstår jag! :-D

2010-01-17 @ 00:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0