Torsdag kväll

Jag har svårt att begripa att jag fortfarande har så mycket kvar att göra, fastän jag arbetar så flitigt, efter schema. Fast det är klart, jag får en hel del gjort. Idag har jag redigerat ett par bidrag till boken jag redigerar (den är litet hemlig, så jag kan inte avslöja här precis vad det är för en bok), och så har jag skickat ut de redigerade artiklarna till flera av de medverkande författarna. Jag har två artiklar kvar att redigera. Den ena kommer att bli lätt, för den är av min medredaktör, som ju borde ha lärt sig hur det ska formuleras, men den andra blir jobbig, för den är skriven av en fransman och översatt till engelska. Dels måste jag nog fixa en del facktermer i översättningen, och dels följer hans fotnoter ett franskt system och inte enligt vårt system.

Men jag är i alla fall klar med min artikel om Gratianus och påve Innocentius II. Det vill säga, jag har skickat det till min handledare på Columbia; det är tänkbart att han har synpunkter som gör att jag måste arbeta om den. Men när han har läst den så skickar jag in den.

Ikväll följde jag inte schemat riktigt. Vid 5 skulle jag arbeta på mina recensioner (jag håller ju på med fyra stycken), men jag fortsatte med boken istället. Sedan klockan 8 insåg jag att jag har så mycket email som jag måste svara på att det nog var säkrast att jag gjorde det istället för att gå igenom sådant som mina doktorander har skrivit på vår lärplattform. Men jag fick iväg en hel massa nödvändiga email.

Nu ska jag snart gå och sova. Tidigt i säng och tidigt uppe gör att man hinner med mer. Igår kväll hade jag ont i halsen och i ett öra, så jag var rädd att jag skulle få en förkylning. Men efter en god natts sömn mår jag väldigt mycket bättre. Jag har en aning ont på båda ställena fortfarande, men det känns bra.

Idag åt jag lunch med Roberta; jag behövde fråga henne om ett par saker, bland annat om anglosaksiska kungar som jag skriver om i en av recensionerna. Det var trevligt. Hon läser bloggen på kvällarna och säger att det är bra övning för hennes svenska. Hon har inte kommenterat på någonting ännu, fast hon får naturligtvis göra det på engelska om hon vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0