Wo shi Wen jiao shou

...eller, på svenska: Jag är professor Winroth. Mitt kinesiska namn blir Wen (första tonen), vilket betyder "varm" och "mild". Hihi, det skulle mina studenter här i New Haven veta, särskilt de som jag underkände.

Jag hade en jätterolig första lektion i kinesiska nu och kan säga massvis med saker. Det är ett roligt språk, och lätt att kombinera de ord man kan till nya meningar. För det mesta blir de nya meningarna riktiga. Alltså lätt syntax.

Joyce (min lärare) är mycket tålmodig och bra på att berömma.

Hon och hennes man Edmund visade sig vara mycket intresserade av tåg, så vi pratade om vilka tågresor jag borde ta i Kina. Kina håller på att modernisera sina järnvägar, så de är redan mycket bra. Tyvärr kommer jag inte att hinna resa på det nya snabbtåget från Beijing to Shanghaj, vilket kommer att ta fem timmar när det äntligen går under 2011. Detta är en sträcka som motsvarar avstånden New York - Chicago, vilket här tar 19 timmar!


Kommentarer
Postat av: Jess

Hihi, kinesiska och tåg! Vilken lycka för dig!! ;-)

2010-01-24 @ 10:47:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0