Railroad adventure I: Bergenbanen

Jag åkte tåg från Bergen till Oslo. Det tog ungefär 7.5 timmar. En fantastiskt vacker tågresa. Inga bilder gör den rättvisa. Här följer dock en del av bilderna jag tog.

Järnvägen över fjället går upp på över 1300 meters höjd över havet. Den tog 12 år att bygga. Det var ett svenskt projekt från unionstiden, men det blev inte klart förrän 1907, efter unionsupplösningen. Man hade oerhörda svårigheter att bygga järnväg på så hög höjd. Vid ett tillfälle dog chefsingenjören i en snöstorm. Och det är arbetsamt att hålla järnvägen ren från snö på vintern. Stora snöslungor håller spåren rena, och långa sträckor är överbyggda med träbyggnader för att slippa snön. Dessutom var det inte så länge sedan som spåren drogs om på den högst belagda sträckningen. Över 10 kilometer lades då i en tunnel, där man ju slipper snön. Man har också byggt om järnvägen närmast Bergen, där den tidigare låg i mycket skarpa kurvor. Nu har man helt enkelt byggt tunnlar genom bergen istället för att gå runt dem.

Tåget var bekvämt och trevligt. Jag hade sällskap med en rar äldre dam från Bergen, som gärna pratade om de skid- och vandringsturer hon hade gjort på fjället, vid snart sagt varje station.




Tåget väntar på Bergens station på morgonen. Jag åkte i det silverfärgade tåget.



Den första sträckan gick banan mest utefter en mycket vacker fjord.




























Myrdals station, där sidospåret till Flåm finns. En ganska kort järnväg går ned från över 600 meters höjd nästan till havets nivå vid Flåm vid Sognefjorden. Flåmsbanen är den järnväg i världen som har störst lutning (5.5 procent; högsta tillåtna på svenska stambanor är 1 procent) och drivs utan hjälp av kuggräler och liknande.






Utsikt ned i Flåmsdalen.



Tyvärr störs denna bilden av en ledningsstolpe som kom med. Straxt till höger om den ser man dock Flåmsbanan komma ut ur en av tunnlarna.



Här kan man tydligt se en av de stora cirklar som Flåmsbanen går i för att inte var ännu brantare.





På andra sidan strömmen skymtar den väg som rallarna byggde för att kunna frakta fram material till banbygget. Den är nu omgjord till vandrings- och cykelled.







Finse är den högst belägna stationen. Här föll 1913 under ett dygn 8 meter snö!

















Kommentarer
Postat av: h-ej

Great sade norrmannen, jättetrevliga bilder allihop

2010-06-13 @ 11:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0