Oslo och Vikingaskeppsmuseet

Jag kom till Oslo tidigt på eftermiddagen och hade tid att checka in på mitt trevliga pensionat Ellingssens Pensionat (rekommenderas: rent och snyggt, bra pris och bra läge, trevlig och tjänstvillig personal). Jag hade precis tid till ett par timmar på Vikingaskeppsmuseet i Bygdöy, där jag inte varit sedan jag var sex år gammal.



Ellingsens pensionat, från deras website.



Slottet i Oslo, med ryttarstaty av Karl XIV Johan, som i Norge väl kallas Karl III Johan.



Vikingaskeppsmuseet. När jag var 6, frågade jag mamma varför de hade ställt ut båtarna i en kyrka.



Osebergsskeppet.



The beautiful wood-carvings of the typical Northern animal (a dragon? a lion?). The wood is oak.



It is hard to photograph the entire ship with the kind of small camera I have.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0